Worldclass fitness, voeding deel 2

Worldclass fitness in 100 words

Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake levels that will support exercise but not body fat.

Practice and train major lifts: deadlift, clean, squat, presses, clean & jerk, and snatch. Similarly master the basics of gymnastics: pull-ups, dips, rope climb, push-ups, sit-ups, presses to handstand, pirouettes, flips, splits, and holds. Bike, run, swim, row, etc. hard and fast.

Five or six days per week mix these elements in as many combinations and patterns as creativity will allow. Routine is the enemy. Keep workouts short and intense.

Regularly learn and play new sports.

Als je bovenstaande tekst is geschreven door Greg Glasmann, de bedenker van CrossFit. In de tekst komt alles aan bod, voeding, gewichtheffen, lichaamsgewicht oefeningen, cardio (bij gebrek aan een beter klinkend Nederlands woord) en hoe je dit allemaal moet combineren in een trainingsprogramma. Als laatste lees je dat je regelmatig nieuwe sporten moet leren en beoefenen.
Vroeger was het zo dat fitness en ondersteuning was van een doel, je ging fitnessen omdat je beter wilde worden in je sport. Nu is fitness een sport.

Bij Crossfit 075 is deze tekst de leidraad in hoe wij onze sportschool (box in CrossFit termen), willen runnen.

Daarom is het handig om te weten hoe wij alle onderdelen van deze tekst implementeren om jou een zo compleet mogelijke fitheid te laten behalen.

Voeding, deel 2
“Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake levels that will support exercise but not body fat.”

In deel 1 behandelde we het eerste deel van de tekst. Maar, de tekst ook nog een tweede regel: “Houd hoeveelheden aan die je training ondersteunen, maar geen vet aanzetten.”

Dit houd in dat je toch op een bepaalde manier je voedingsinname zal moeten meten/wegen en dit kan je zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt.

De eerste methode is de hand als meetmaat, later zal ik “The Zone” uitleggen.

Onthoud: don’t let perfect be the enemy of good. Al implementeer je nu 1 of 2 dingen uit wat ik hier schrijf en eet je daardoor beter, dan is dat al beter. Raak niet ontmoedigd als je niet alles precies zo kan volgen als ik hier schrijf. Beter is beter. Het veranderen van je gewoontes heeft tijd nodig, en progressie komt langzaam.

Schermafbeelding 2016-07-22 om 14.06.54

Schermafbeelding 2016-07-22 om 14.07.02

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s